Morris Mascot 1979
Køretøjsdata
Fremstillet af:
British Motor Corporation (BMC)
Model:
Morris Mascot 1000 Mk IV
Årgang:
1979
Produktionsår:
1959 – 1991
Motor:
Benzin, Tværstillet 4 cyl. rækkemotor, 998 ccm, 38 HK
Transmission:
Manuel, 4 gear, forhjulstræk
Vægt:
620 kg
Præstationer:
0 – 100 km/t: 22,7 sek.
Tophastighed: 132 km/t
Brændstofforbrug:
15,6 km/l
Nuværende ejer:
Rasmus Holst
Modelbeskrivelse
Mini, som er bilens oprindelige engelske modelbetegnelse, er produceret i perioden fra 1959 – 2000 af British Motor Company (BMC). I Danmark blev den solgt både som en Morris model med navnet Mascot og som en Austin model med navnet Partner. I det efterfølgende betegnes den kort og godt som en Mini.
Bilen er konstrueret af den græske bildesigner Alec Issigonis og var på mange måder en banebrydende konstruktion med sin tværstillede motor og forhjulstræk. Kun DKW havde anvendt samme opbygning i en bil en gang før 2. verdenskrig uden at opnå nogen større succes med det. Men Mini’en blev med sin sublime pladsudnyttelse den bil, der lagde grunden til en helt ny biltype som siden har dannet skole for stort set alle fabrikanter af små og mellemstore biler over hele verden. Dens betydning kan måske bedst illustreres ved at den i 1999 blev stemt ind på en 2. plads i en afstemning om det 20. århundredes mest betydningsfulde bil. Nummer et i afstemningen var en Ford model T og på pladserne efter Minien kom biler som Citroen DS og VW’s Folkevogn.
Mini’erne blev oprindeligt produceret på de to engelske fabrikker i Longbridge og Cowley. Senere blev der åbnet for produktion andre steder og i tidens løb er der kørt Mini’er af samlebåndet over hele verden i lande som Australien, Spanien, Belgien, Chile, Italien, Malta, Portugal, Sydafrika, Uruguay, Venezuela og Jugoslavien.
De blev produceret som personbiler, varevogne og pickup’er og der blev lavet mange af dem. Den første million blev rundet i 1965 og i 1976 var der produceret 4 millioner eksemplarer. I alt nåede produktionen op på knap 5,4 millioner før den blev indstillet i 2000. Dermed er Mini’en den mest producerede britiske bil til dato.
Et helt specielt kapitel i Mini’ens historie er dens succes i motorsport, hvor den allerede i starten af 1960’erne blev “opdaget” af John Cooper, som så mulighederne i den lille lette bil med de fantastiske køreegenskaber. Motoren i Mini’en var igennem hele produktionsperioden baseret på BMC’s A-serie motor. John Cooper drev på det tidspunkt et racerteam, som benyttede samme motorkonstruktion og han fik ideen om at lægge en A-serie motor, tunet til en formel 2 racer, i en Mini. Samtidig blev bilens undervogn og bremser forstærket og resultatet var så godt at fabrikken i Longbridge begyndte en produktion af en speciel Cooper version af Mini’en og BMC oprettede en motorsportsafdeling i Abingdon under ledelse af Stuart Turner. Det blev starten på en succes som fortsatte langt op i 70’erne med sejre i både rally- og baneløb over hele verden. Og den dag i dag kan man træffe Mini Coopere overalt i den historiske motorsportsverden, hvor de fortsat kan konkurrere med langt nyere og kraftigere biler takket være deres fantastiske køreegenskaber.
Historien om den udstillede bil
Den udstillede bil er en model 1979, som er købt og istandsat i 2008/2009 af Rasmus Holst, som på det tidspunkt var 19 år. Ideen var at den bare lige skulle laves køreklar så den kunne bruges i studietiden, men da den blev adskilt viste det sig at der ikke var så farligt meget der kunne genanvendes hvis ikke hele studietiden skulle gå med at svejse og reparere.
Så i stedet blev det besluttet at lave en komplet restaurering af bilen og det endte med at der stort set kun var taget, kardantunnellen og ryglænet i bagsædet som ikke blev helt eller delvis udskiftet.
Motor og gearkasse fra den oprindelige bil var så dårlig at der blev fundet en anden motor, som blev total renoveret. Motoren er stort set standard – dog er der monteret et sæt dobbelte 5/4″ SU karburatorer og en udstødning med bedre flowegenskaber. Undervognen er højdejusterbar og bremserne er udskiftet med 7,5 ” skivebremser i for og større tromler i bag. Sæderne er ombetrukket, dørbeklædning, instrumentbrædt og alle tæpper i kabinen er udskiftet med nyt.
Bilen var færdig i august 2009 og resultatet har været en bil, der har fungeret som sommertransportmiddel igennem hele studietiden uden væsentlige problemer.